יום שבת, 5 בספטמבר 2015

החופשה המשפחתית שלנו בליטא

אז נסענו לחופשה משפחתית בליטא, היה חלומי עד מוגזם :) קשה לחזור אבל כמו דבר טוב צריך להיגמר ולהשאיר טעם של עוד, אפתח בכך שאספר שזאת פעם שניה שלנו בליטא ובגלל שפעם ראשונה היה קצר וקר החלטנו שהפעם נטוס ליותר זמן ובקיץ כשאפשר להוציא את האף מהחלון..

(גילוי נאות בעלי נולד בליטא, אומנם עזב לפני 20 שנה כמעט אבל עדיין היה לי מתורגמן צמוד:)
ליטא שייכות לאיחוד הארופאי ולכן  משתמשת במטבע יורו העלויות בליטא יחסית מאוד זולות, אוכל ומסעדות ממש זול אך בקניונים וברשתות הגדולות המחירים ממש נושקים למחירים של הארץ ולכן לא כדאי להתבלבל ולחשוב שפה אפשר לדפוק שופינג מסחרר, הסופר הפופולארי שם נקרא מאקסימה וזה סופר ענקקקק שיש שם הכל לבית, ממוצרי מזון עד כלי בית, כלי גינון ואפילו ריהוט, הסופר זול מאוד ואתה עלול להיסחף..
הפעם נסענו לשבועיים (טוב קצת יותר :) כאשר בשבוע הראשון נסענו לצפון מזרח ליטא לכיוון זרסיי לאזור האגמים ושכרנו ביקתה לשבוע..
בשבוע השני היינו בוילנה ומשם יצאנו כל יום למקום אחר...
אז נחתנו בוילנה במזג אויר מעולה ויש לנו יום אחד לטייל לפני הנסיעה לבקתה, קמנו בבוקר לקחנו אוטובוס ויצאנו לכיוון העיר העתיקה..
ירדנו מהאוטובוס ליד מאפיה קטנה בוטיקית שנמצאת ממש כמה צעדים מהבית שבו בעלי גדל הוא סיפר שהמקום ממש מדהים ויש להם קוראסונים ממש טעימים במיליון טעמים.. אז נכנסנו :), המקום נקי ומסודר ברמות ציוריות הכל על המדפים כמו דוכן, יש חלונית למטבח מאחורה ששם אתה רואה איך הן מכינות מאחורה את הבצקים, הכל נמדד על המשקל הם לשות עם הידיים הכל וכייף לראות את כל התהליך של ההכנה עד ההגשה לשולחן.
יש להם קוראסונים בכל מיני סוגי מילויים, חלבה, קארמל, פירות יער, דובדבים וכמובן הסטנדרטיים עם השוקולד, החמאה והשקדים, הזמנו לנו מקבץ טעמים והתחלנו לזלול, באמת הקרואסונים טעימים כמו שבחיים לא טעמתי כאלה זה פשוט תענוג ללשון..

החנות נמצאת ברחוב Geliu (הפרחים)  וממליצה בחום לקפוץ לשם לביקור..

משם המשכנו לעיר העתיקה של וילנה וכל כך נהנתי לראות כמה היא יפה, נקייה ואסטטית

וילנה וליטא בכלל מלאה בפארקים היפים שלה, הכל כל כך נקי ואסטטי וזה נשמר בקנאות ואיכפתיות לאן שלא תסתכל תראה ירוק ונקי מסביבך, כל כך כייף..

אחד הדברים הידועים שליטא מתמחה בהם היא שליטא זה ארץ הענברים היא שופעת בהם, יש לענבר המון המון סגולות הוא סוחף אנרגיות, אנטי דלקתי, ומקל על כאבים, הענבר יש לו המון גדלים, צבעים ואיכויות..

בערב נסענו לשופינג קצר לגוף ולנשמה באחד הקניונים בוילנה, הקניון הזה נקרא אקרופוליס (akropolis) הקניון גדול מאוד עם מגוון רחב של חנויות, יש בו ג׳ימבורי ענק לילדים שעולה 3€ לשעה שזה מעולה ונוח, כל ילד מקבל צמיד עם שם, שעה שנכנס ונייד של ההורה למקרה שההורה הולך לטייל בקניון ויוכלו ליצור איתו קשר לכל מקרה.
התעוררנו בבוקר ויצאנו מווילנה לכיוון אותנה (utena) שזה צפון מזרח מווילנה, נסיעה של בערך שעתיים מוילנה.
הגענו לבקתה שנקראת אוסטרליה (ניסו לעשות אותה ברוח אוסטרליה) על שפת האגם שנקרא auslas, כל האזור הזה ידוע במאות אגמים ויערות, הדרך לשם פשוט יפיפה וציורית עם המון אגמים ויערות לצד בקתות וסירות פשוט מהממם..
האזור נקרא grazutes שהפירוש בעצם זה פארקים יפים.
מוזמנים להציץ על האזור:

שהינו ביער/שמורת טבע בין היפים והידועים בליטא. התמקמנו בבקתה ונהנו מהנוף..
לינק לבקתה:

למחרת קמנו בבוקר והתכוננו לצאת לטיול באזור, האזור מלא בכפרים ועיירות קטנות ומיוחדות ורצינו לחוות ולהכיר מקרוב.
יצאנו לכפר דגוצ׳י (Deguciai) השביל מהמם מלא בפירות יער מכל הסוגים: אוכמניות, חמוציות, פטל, פטריות ועוד, קטפנו, טעמנו ונהננו.

בהמשך נסענו לעיירה זרסאי (zarasai) עיירה מקסימה הנמצאת על אגם זרסאי, עיירה בת יותר מ500 שנים, טיילנו בטיילת האגם, הטיילת נמצאת ממש באמצע האגם וכן התרשמנו מסירות מנוע שהגיעו מכל העולם שמתוכננות לתחרות הפורמולה F2.
חזרנו לביקתה לעוד ערב מהנה שכלל ברביקיו עצמאי משפחתי.

למחרת נסענו לעיירה סלקאס (salakas) עיירה הידועה בכנסיית האבן הגבוהה בליטא.

ובשביל דרך מעץ באורך של כקילומטר המוביל בתוך יער שמוצף מים מידי שנה. יער שונה לחלוטין מן היערות הרגילים, יש בו בית קברות של טטרים וגם מגדל תצפית הצופה על אגם Ludis האגם השישי בגודלו בליטא, משם המשכנו לעיירה מקסימה dusetos אכלנו גלידה ובילינו על שפת האגם.

והיום החלטנו לקום וללכת לראות עוד נחל גיאולוגי "הררי" היחיד בליטא הנמצא בעיירת antaliepte יש שם כמה מסלולי הליכה, אנחנו בחרנו במסלול savasa המחולק לשני חלקים, החלק הראשון מצביע על המורשת הגיאולוגית של ליטא, ארץ שהייתה מכוסה על ידי קרחון בעידן הקרח, והחלק השני מאופיין במורשת הפרא נוצרית של ליטא בתקופות הפגאנים וניתן אף למצוא אבן ענקית באמצע המסלול עם חור גדול שעל פי האמונה דלקה בה האש במהלך הטקסים הפגאניים.

וכמובן שוב חייב לקנח ברחצה באגם.

ביום האחרון בבקתה בחרנו בזמן איכות עם הילדים סביב האגם ולצאת לטיול בסירה סביב האגם.

יצאנו מהחוויה של שבוע בקתה ששבוע אחד לא מספיק ולו בקצת לראות את אזור האגמים עם משאבי מים נפלאים סביב ליטא.
ליטא אומנם מצטיירת כמדינה קטנה אך יש בה עוד כל כך הרבה דברים מופלאים לראות בה.
 חזרנו לוילנה ויצאנו לפארק אירופה שממוקם כ- 20 ק"מ מולינה, הפארק ממוקם בנקודה המרכזית של יבשת אירופה,  בפארק הוצבו מאות פסלים שעיצבו ופיסלו מאות אומנים מרחבי העולם הכל כמטרה לשלב בין אומנות לטבע .

אתה יכול להעביר שם שעות ארוכות בין אם בפסלים הרבים שיש שם ובין אם בקטיף פירות יער שאף פעם לא נמאס מהם...
למחרת נסענו לטרקאי (trakai) טרקאי היתה העיר בירה הראשונה של ליטא, הדוכס ששהה שם התאהב באזור ובנה את המצודה מסביב לאגמים שבאזור, המצודה מחוברת לעיר בעזרת גשר עץ, המצודה מעולם לא נכבשה.
במקום ישנו מוזיאון גדול עם מוצגים היסטוריים רבים.
הדוכס שבנה את המצודה הביא קראים בתור שומרי ראש שלו, כיום יש משפחות בודדות של קראים בטרקאי. הם גרים בבתי עץ המאופיינים בשלושה חלונות המסמלים את הנאמנות לאלוהים, למשפחה ולשלטון הליטאי.
האזור פשוט מהמםםם ביופיו.

את הימים הבאים בילינו בעיקר בוילנה כל יום הקדשנו לדבר אחר...
הלכנו לשוק האיכרים, שתכולתו צבעונית, יפה וטעימה מאוד, הפירות והירקות הן חגיגה לעין וללשון, הדבש בליטא נחשב כבעל סגולות רבות וליטא מייצרת המון סוגי דבש ומשתמשת בו הרבה.

הלכנו לאחת הכנסיות הגותיות המיוחדות בעולם, כאשר עבר בוילנה בדרכו לרוסיה אמר שלו היה יכול היה נושא את הכנסייה על כפות ידיו ומעביר אותה לפריז. הכנסייה גדולה ומרשימה ומיוחדת ביופייה.

יום אחד הלכנו לקרקס היה כייף ומרגש השקעה ממש ממש שווה, שעתיים וחצי של חוויה, אפילו העלו את ירין שלי לבמה מה שהעצים את החוויה עוד יותר...

הלכנו שוב ושוב לעיר העתיקה והבנו שאין סוף לסמטאות שבה וכל סמטה אתה מרגיש את הייחודיות שלה, האזור מרגיש קצת כמו יפו העתיקה, עם אמני הרחוב המקוריים שבה.
הלכנו לראות את בית הנשיאה (כן, כן יש לליטא נשיאה) ואפילו רווקה :)

טיילנו בפארק sereikiskiu פארק מקסים בלב וילנה עם מזרקות מוזיקליות וצבעוניות במהלך כל הערב ממש כייף..

כמובן שגם בערב יצאנו לטייל,וולינה של הערב היא לא וילנה של היום איזה כייף איזה אויר וכמה יופי..

כמובן שעוד קצת ג׳ימבורי חייב

לליטא יש את העוגות המסורתיות שלהן, הן מגיעות בכל מיני גדלים וטעמים ההכנה שלה היא מיוחדת היא נאפת על שיפוד ענק מכינה אותה מהמון המון ביצים יש לה מראה קיפודי אך היא חלולה מבפנים.

אז נסכם את החופשה שלנו...
הייתה חופשה מהממת זמן משפחתי נטו בלי הפרעות ברקע, האנשים בליטא מאוד מנומסים ומזמינים, ליטא מאוד מאוד יפה ונקייה נהנינו לטייל בה ולטעום ממטעמיה.
הייתה בכפרים, בעיירות וגם חווינו מהעיר הגדולה, היינו במסעדות של ליטא, וטעמנו ממטעמי המדינה, אפשר לספר עד אין סוף אבל אשאיר גם לכם קצת משו לחוות, אז לכל מי ששאל ותהה מה יש לעשות בליטא.. התשובה חד משמעית יש הרבה רק תכנון טוב ונכון תצליחו להכניס כמה שיותר בכמה שמעט זמן..
אשמח לעזור ולייעץ..
מאחלת לכם חופשה נעימה וטעימה.